Zo werkt het: SEO in een notendop

Heb je je ook wel eens afgevraagd wat SEO nu precies is en hoe het werkt? In dit artikel leer je er meer over. SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel: hoe optimaliseer je je website het beste voor zoekmachines. In de praktijk betekent dat: hoe kom je met je website zo hoog mogelijk in de rankings van Google. En dat zonder er voor te betalen, want dat kan ook. Dan koop je advertenties op Google en heet het SEA, met de A van advertising. Natuurlijk is SEO ook niet gratis, want je moet er veel uren en dus ook geld in steken om een goed resultaat te halen. Een andere mogelijkheid is om je SEO uit te besteden aan een specialist en ook dat kost natuurlijk geld. Maar zeker wanneer je je geld verdient met je website is SEO belangrijk en kan uitbesteden de moeite waard zijn. Veel ecommerce bedrijven kiezen voor die optie.

Wat is SEO

Uitleggen wat SEO is, is nog niet zo gemakkelijk. Er worden allerlei indelingen gehanteerd, maar een gangbare is wel: autoriteit, techniek en content. Niemand weet precies hoe het algoritme van Google werkt en de criteria waarmee het algoritme werkt veranderen ook nogal eens. Dat maakt het moeilijk om exact aan te geven hoe je het hoogste scoort in Google. Toch is veel wel bekend en met die kennis kom je een heel eind. Belangrijk is in ieder geval dat jouw website waardevol moet zijn voor de gebruiker. De drie onderdelen waarop je kunt scoren dragen daar alle drie aan bij. Techniek gaat over de technische kwaliteit van je website. Wanneer die helemaal up-to-date is en goed in elkaar zit, dan scoor je beter. Content gaat om de inhoud, het woord zegt het al. De inhoud van jouw website moet van waarde zijn voor de bezoeker. Autoriteit betekent dat Google het idee moet hebben dat de inhoud van jouw website gewaardeerd wordt door andere websites. Het aantal links op andere websites is daarvoor bijvoorbeeld een graadmeter.

SEO en ecommerce

Zeker wanneer je werkzaam bent in de ecommerce is het van belang dat de juiste klant op jouw website komt. Je hebt niets aan klanten die teleurgesteld afdruipen, integendeel. SEO kan er bij helpen dat er meer klanten op je website komen, maar ook dat de juiste klanten op je website komen. Een begin van je SEO-strategie is dan ook om goed na te denken over de zoekwoorden waarop je wilt scoren in Google. Met welke zoekopdracht komt een klant bij jou terecht. Vervolgens, wat wil die klant vinden op jouw website: welke tekst, welke video’s, welke producten? Wanneer je stap voor stap bouwt aan een website die steeds beter is geoptimaliseerd, werk je aan een duurzaam goed resultaat in zoekmachines. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *